Stadshal Gent - Gent rouwt, Venetië applaudisseert

Het laatste woord is zeker nog niet gezegd over de nieuwe stadshal in Gent die afgelopen weekend werd ingewijd. Net zoals bij de Brugse stadschouwburg, een vroeger pronkstuk van Robbrecht & Daem in een historisch kader, schreeuwt een deel van de bevolking moord en brand, terwijl een ander deel het prachtig vindt. De stadshal was ook prominent aanwezig op de architectuurbiënnale in Venetië waar Architectura.be Paul Robbrecht voor de camera bracht. .
Het laatste woord is zeker nog niet gezegd over de nieuwe stadshal in Gent die afgelopen weekend werd ingewijd. Net zoals bij de Brugse stadschouwburg, een vroeger pronkstuk van Robbrecht & Daem in een historisch kader, schreeuwt een deel van de bevolking moord en brand, terwijl een ander deel het prachtig vindt. De stadshal was ook prominent aanwezig op de architectuurbiënnale in Venetië waar Architectura.be Paul Robbrecht voor de camera bracht. .



 
Ere wie ere toekomt, de titel van het stuk hebben we ontleend aan het artikel dat Standaard-journalist Geert Van Der Speeten schreef over het omstreden stadsvernieuwingsproject rond het Emile Braunplein. Gent rouwt was hierbij zeker niet met de haren getrokken, althans niet voor een deel van de misnoegde Gentenaren. Onder de naam Gent Rouwt trok een formatie ten strijde tegen de realisatie, al dan niet met ludieke acties.

Of het met de Stadshal dezelfde kant zal opgaan als met het Brugse concertgebouw dat de modale Bruggeling nu ook in zijn hart gesloten heeft, zal de toekomst moeten uitwijzen. De buitenlandse architectuurwereld moest alleszins niet overtuigd worden. Curator Chipperfield van de Architectuurbiënnale in Venetië inviteerde Paul Robbrecht zelfs om samen met grote namen als Zaha Hadid, Norman Foster, Peter Zumthor,… deel te nemen aan de overzichtstentoonstelling Common Ground.



 
De stadshal vervult een prominente rol op de expositie van Robbrecht & Daem, samen met ander opzienbarend werk van het architectenduo zoals de Leopold de Waelplaats in Antwerpen en het nieuwe paviljoen van het Middelheimmuseum, ook in Antwerpen.
De expositie houdt natuurlijk heel wat meer in dan enkel wat maquettes en tekeningen. Samen met BOZAR en Marie-Joséé van Hee werkten Robbrecht en Daem het project Room for the Arts - Places, Height and Depths uit.




De installatie is een gezamenlijke presentatie van werk van Robbrecht en Daem architecten én Marie-José Van Hee architecten. Aan de hand van kortfilms en maquettes tonen ze realisaties die de twee bureaus samen en apart ontwierpen of bewonen. Een centrale vraagstelling in het werk van de twee bureaus, maar ook voor BOZAR, is hoe architectuur ruimte kan creëren voor de kunsten, zij het de visuele kunsten of de ‘performing arts’. Indien het niet om tentoonstellingspaviljoenen, concertgebouwen of musea gaat, nodigen de architecten bijna systematisch beeldende kunstenaars uit om binnen de architectuuropdracht een beeldend kunstwerk te realiseren.
 
In de Arsenale waar de tentoonstelling Common Ground te bezichtigen is, had Architectura.be een gesprek met Paul Robbrecht. “Het thema van de tentoonstelling Common Ground is ook voor ons een belangrijk gegeven. Het gaat hier duidelijk om een samenwerking tussen Marie-José Van Hee en Robbrecht en Daem. We kregen beide een brief om hieraan deel te nemen en hebben de krachten dan ook gebundeld. We tonen twee proejcten die we samen gedaan hebben: de Leopold de Waelplaats in Antwerpen en de stadshal in Gent. We hebben altijd nauw met kunstenaars samengewerkt en dat doen we hier ook. We hebben de Spaanse kunstenares Christina Iglesias uitgenodigd die een hemel, een ‘common sky’ boven ons project gemaakt heeft, een stencil van geweven matten met daarin vervat een tekst van Stanislaw Lem. Verder hebben we ook de cineast Maarten Vanden Abeele uitgenodigd die films gemaakt heeft over de plekken waar wij samengewerkt hebben in Antwerpen en Gent.”





BOZAR werkte actief mee aan de video-interviews die in het paviljoen geprojecteerd worden. Het gaat om interviews die Paul Robbrecht samen met Paul Dujardin (directeur-generaal van het Paleis voor Schone Kunsten) afnam van een aantal Belgische kunstenaars en curatoren. In deze gesprekken bevroegen ze samen Chris Dercon, Anna-Teresa De Keersmaeker, Laurent Busine en Luc Tuymans over hun visie op de architectuur en het beleid van grote kunstencentra in het wijzigende politieke en economische landschap dat Europa vandaag kenmerkt.


Deel dit artikel:
Onze partners